Kvalitativ dataindsamling og research kan ofte være en langsom og ofte dyr omgang:
- Fokusgrupper
- JTBD-interviews
- Observationsstudier
- Ect.
såvel som fysiske modererede brugertests, kræver planlægning, koordinering, rekruttering, afvikling, osv.
De mange opgaver gør det typisk både uoverskueligt, ressourcekrævende og dyrt at komme i gang.
Heldigvis findes der en gylden middelvej → Umodererede remote brugertests.
En metode, der gør det muligt at indsamle kvalitative data hurtigt og fleksibelt.
1. Hvad er umoderedede remote brugertests?
Kort fortalt sender du en række spørgsmål og opgaver til en gruppe testpersoner, der svarer til din målgruppe.
Herefter løser de selvstændigt disse opgaver på enten mobil eller computer, imens de optager deres skærm og deres stemme. De bliver bedt om at tænke højt hele vejen igennem, så du altid ved hvad de tænker.
Efterfølgende sender de optagelserne til dig, og disse kan nu gennemgås, imens du kan sammenligne resultaterne og identificere dine brugeres frustrationer og barrierer for køb, samt hvad der allerede virker godt (lige så vigtigt!).
Det giver nogle oplagte fordele, især hvis du gerne vil nå bredt ud eller arbejde mere effektivt.
og så er det selvfølgelig en oplagt metode til at understøtte din kvantitative dataindsamling (GA4 f.eks.), og forstå HVORFOR dine besøgende gør som de gøre og ikke bare hvor og hvad de gør.

Billede fra processen ved levering af brugertest rapport fra brugertesten.dk
2. Fordelene ved umoderedede remote brugertests
- Hurtig metode med værdigfulde indsigter inden for kort tid
- Brugertesterne løser opgaverne i deres naturlige omgivelser
- Fraværet af en moderator kan sænke deres behov for at være høflige og rose unødvendigt
- Den billigste måde løbende at være i kontakt med rigtige brugere
og denne type brugertest kan både udføres af dig selv helt manuelt, ved hjælp af værktøjer som Lyssna, usertesting ect. eller du ka springe direkte til leveringen af indsigter, der er klar til implementering, via services som dem vi leverer hos brugertesten.dk.

Billede fra LinkedIn post april 2025
3. Hvornår skal du lave umoderederede remote brugertest?
Remote brugertest uden moderator er ikke løsningen på alle research opgaver, men de er stærke til løbende brugerinddragelse og er afgørende for at forstå, hvordan jeres målgruppe oplever jeres hjemmeside.
Metoden er effektiv og budgetvenlig, især når du har brug for hurtige indsigter.
Det er et godt valg, hvis du skal teste en simplere brugerrejse, mindre komplekse opgaver, tage den overordnede temperatur på jeres løsning, eller arbejde med en stram tidsplan og gerne vil have resultater hurtigt – uden at gå på kompromis med kvaliteten.
Hertil kan du løbende optimere det udbytte, du får ved at lave brugertests, ved at gentage arbejdet med jævne mellemrum, som beskrevet i dette indlæg.
4. Hvornår skal du overveje en moderede brugertest i stedet?
Selvom fordelene er mange ved remote umodererede brugertest, er der selvfølgelig også situationer hvor andre metoder bør overvejes.
Ulemperne ved den umodererede brugertest kan være:
- Der er ikke muligt at stille opfølgende og opklarende spørgsmål
- Testpersonerne kan ikke få hjælp undervejs hvis de rammer en mur
- Det er ikke muligt at opsamle nonverbale signaler som tøven eller overraskelse
Overvej derfor at vælge en brugertest med moderator, når du har brug for tæt kontakt med deltagerne og fleksibilitet undervejs. Det gælder især, hvis målgruppen har lav digital erfaring, hvis du tester en ufærdig løsning med risiko for blindgyder, eller hvis du ønsker mulighed for at stille opfølgende spørgsmål og tilpasse testen spontant.
5. Konklusionen
Har du en målgruppe, du gerne vil tættere på, men ikke tid eller budget til klassiske interviews eller brugertest med en moderator tilstede?
Så kan det her format være en effektiv vej til bedre beslutninger, baseret på forståelse og indsigt, i stedet for mavefornemmelse eller personlige holdninger.
Skriv endelig, hvis du vil sparre om, hvordan brugertest kan gribes an i din situation.