Selv de klogeste mennesker i jeres virksomhed, inkl. erfarne designere og produktudviklere, kan ikke forudsige alle de udfordringer, jeres brugere vil møde på deres købsrejse og på jeres hjemmeside.
Det er her, brugertests gør en afgørende forskel. Ved at observere, hvordan mennesker interagerer med jeres produkt eller service, kan I identificere styrker, svagheder og skjulte faldgruber, som ellers ville være svære at opdage.
Brugertests sikrer, at jeres online løsning ikke bare ser godt ud, men også er intuitiv og effektiv for dem, der skal bruge den. Det sparer tid og sikrer, at I rammer målgruppen rigtigt.
Resultatet er skarpere løsninger, færre frustrationer hos brugerne – og det betyder færre fejl, gladere brugere og i sidste ende flere kunder.
Er du stadig liiiidt i tvivl, her er 3 ekstra ret gode grunde:
1. Du er ikke brugeren
Selv hvis din demografi skulle passe ind i jeres målgruppe, så er du ikke en del af jeres brugere, og helt grundlæggende ved du og I for meget om jeres virksomhed.
Du har nok også klikket rundt på jeres hjemmeside eller produkt mindst 1000 gange og har dine helt personlige kæpheste og områder, du ønsker forbedret.
Du ved også præcis hvad I prøver at få de besøgende til at kigge efter, en forudindtagethed jeres brugere ikke har.
Du vil aldrig kunne opleve jeres hjemmeside eller onlineprodukt for første gang igen, som mange af jeres brugere gør.
2. I kan ikke regne brugernes adfærd ud
Selvom de fleste af os gerne vil se os selv som rationelt tænkende mennesker, er det sjældent en egenskab, vi får udnyttet til fulde i vores hverdag. Det gælder også jeres brugere og kunder.
Ofte kræver det total koncentration og vante omgivelser at få de optimale forhold for udnyttelse af vores potentiale, forhold som jeres brugere og kunder sjældent handler under.
De bliver forstyrret af en kollega, der går forbi og spørger om noget, børnene larmer i baggrunden, eller en tanke om “den der gave til bedstemors fødselsdag” drøner pludseligt forbi.
Hertil kommer selvfølgelig sandheden om, at vi overhovedet ikke er rationelle væsner, og det typisk er vores følelser, der får lov at vælge først, for efterfølgende at blive efterrationaliseret.
Et par gode bud på hyggelæsning om vores irrationalitet kunne i øvrigt være: Predictably irrational eller klassikeren Thinking fast and Slow.
Så for at opsummere, bliver vi nødt til at observere og involvere vores brugere og kunder for at få et indblik i deres adfærd; vi kan ikke gætte os til den.

3. Brugertests er et overbevisende argument
Har I et projekt, I bare ikke kan få igennem og prioriteret, så er der meget få argumenter, så overbevisende som brugertest.
Efter at kunne vise 2-3-4-5 potentielle kunder, der kæmper med det samme problem, er det ikke længere et spørgsmål om, hvad I gerne vil have lov at fokusere på, men hvad jeres brugere har brug for, at I får løst.
Hvis grunden til, at der hver uge ryger penge ud af kassen, er fanget på video mere end 1 gang, så er det svært at finde argumenter imod at få det løst.
Dette især, hvis I kan kombinere denne viden med kvantitative data, f.eks. en høj drop-off rate på den specifikke side.
4. Så helt kort
Brugertest har altså den fordel, at det giver jer indsigter hos jeres målgruppe, som I ikke ville kunne få på anden vis.
Det hjælper jer med at målrette jeres indsatser, så I bruger jeres tid og penge bedst muligt, og sidst men ikke mindst bliver I fri for de uendelige “hvem synes hvad” -diskussioner.