Modererede brugertests
Sådan forløber en modereret brugertest
Rekruttering
Testpersonerne rekrutteres på baggrund af jeres målgruppe og testens formål.
Afvikling
Testpersonerne mødes online eller fysisk med en moderator/facilitator og bliver langsomt guidet igennem en række foruddefinerede opgaver.
Opstår der uklarhed, vil moderatoren/facilitatoren stille uddybende spørgsmål eller guide testpersonen, hvor nødvendigt.
Analyse
Vi hos brugertesten.dk gennemgår alle observationer og videomateriale fra de udførte test og udrager de vigtigste læringer baseret på, hvad testpersonerne ser og gør.
Hvad testpersonerne flyver lige igennem, og hvor de oplever frustrationer.
Levering
I modtager en rapport med prioriterede anbefalinger og konkrete henvisninger og udtalelser fra testpersonerne.
Rapporten er klar til at blive delt internt og aktiveret.
Et par uger efter mødes vi til en opfølgning med spørgsmål og gode råd.
Fordele og ulemper ved modererede brugertest
- Mulighed for at guide og hjælpe brugerne undervejs
- Kommunikation i realtid giver mulighed for øjeblikkelig afklaring og uddybende spørgsmål
- Muligt at opsamle flere nonverbale signaler som tøven eller overraskelse
- Er ofte dyrere og tager længere tid at gennemføre end umodererede test
- En utrænet moderator risikerer at påvirke testpersonerne undervejs
Modererede brugertests passer til virksomheder, der
Både umodererede og modererede brugertests har stor værdi for alle virksomheder, på hver sin måde. For hvert projekt eller opgave må I gøre op med jer selv (vi rådgiver gerne), hvilket værktøj I skal tage i brug.
I skal vælge en modereret brugertest, hvis:
- jeres målgruppe har brug for hjælp (f.eks. ældre brugere eller fagpersoner med lav digital erfaring), så kan du sikre, at de forstår opgaven
- I vil have mulighed for at stille opfølgende spørgsmål og afvige fra de planlagte opgaver og spørgsmål
- I skal teste et ufærdigt produkt, hvor testpersonerne risikerer at møde blindgyder eller lignende
- Formålet er en dybdegående forståelse for jeres brugeres og potentielle kunders oplevelse og mere kontrol



Sådan modtager I testresultaterne
Uanset hvilken type brugertest I vælger, modtager I en rapport, der gør det nemt at handle på resultaterne. Denne indeholder:
- Et overskueligt overblik over optimeringsmuligheder
- Visuelle eksempler, der gør indsigterne lette at forstå
- Uddrag og citater fra brugernes interaktion med jeres hjemmeside
- En prioritering, der viser, hvor I bør starte – fra de mest kritiske problemer til mindre forbedringer
Er i klar til at bestille eller har i spørgsmål?
Send en bestilling eller dit spørgsmål her, så vender vi hurtigst muligt tilbage.
Brug formularen eller send din mail til: sofie@sofiewelle.com
Du kan forvente svar inden for 2 arbejdsdage.